Godt nyttår! – Hva vil du bruke det til?

2. januar 2012

Et nytt og helt ubrukt år ligger foran og venter. Hva har du tenkt å bruke det til? Har du noen planer for året? Har du noen drømmer?

Jeg leste akkurat om en undersøkelse som fortalte at folk som går i kirka regelmessig, har lavere blodtrykk enn gjennomsnittet i befolkningen. Er ikke det fantastisk dersom du også får en helsemessig gevinst av å gå i kirka? La oss fylle kirkene i stedet for helsestudioene!

Jeg kan avsløre at om jeg ikke har lagt noen store planer for dette året, har jeg i hvert fall drømmer. Selv om pastorstillingen bare er 50 %, og jeg skal bruke halvparten av denne tida til å gå på praktikum også i vår, har jeg drømmer og visjoner for menigheten vår. Og det er ingen hemmelighet at mitt høyeste ønske og min sterkeste drøm, er at vi skal klare å få til noe for de yngre og yngste generasjoner. Samtidig ser jeg at vi har noen utfordringer for å få ønsket oppfylt, og en av de store utfordringene er at menigheten bor så spredt og at det er begrensede muligheter til å sette fra seg bilen i nærheten av kirka for øyeblikket.

På den andre siden, vet jeg at menigheten bodde like spredt i forrige generasjon, og da gikk mye av arbeidet så det gvein, selv om det var opp- og nedturer også den gangen. Og jeg vet at mange av dere som i dag er småbarnsforeldre tenker tilbake på denne aktiviteten i kirka med stor glede. Det var da dere ble en del av Frikirken og fikk deres frikirkeidentitet. Ønsket mitt er at denne gode følelsen må bli videreformidlet til neste generasjon også – både gjennom sang og gjennom trosopplæring.

Tankekorset for meg, er at i dagens samfunn, er det vi som foreldre og besteforeldre som har stort sett eneansvaret for å lære barna våre opp i den kristne tro, etter at skolen fraskrev seg dette ansvaret. Videre vet vi at en av hovedpillarene i kristentroen er fellesskap, og dette fellesskapet finner vi i menigheten. Derfor er menighetsfellesskapet en viktig del av trosopplæringen. Fellesskapet er et viktig element i utviklingen av sin egen identitet, både som en del av menigheten, som er Kristi legeme(!), og som kristen.

Derfor blir drømmen min like mye en oppfordring til oss alle om å prioritere noen timer i måneden eller uka litt annerledes i det nye året, slik at vi kan få en levende menighet for alle generasjoner. Godt nyttår til dere alle – må Gud velsigne dere rikt!